Да празнуваме чрез танца

Кога
07.03.2016 @ 18:30 – 20:30
2016-03-07T18:30:00+02:00
2016-03-07T20:30:00+02:00
Къде
Йога студио Янтра
ул. „Незабравка“ 33
1113 София
България
Цена:
15 лева
Контакт:
0888220229

Image-1На 7-ми март ви каним да отпразнуваме един от най-специалните празници в Индия – Махашиваратри. С какво е специален този ден, може да прочетете оттук, а как ще го отпразнуваме ще разберете като се включите във вечерната  ни практика от 18.30 до 20.30 с Катя – нашия специален гост – преподавател по индийски танци.
Чрез мудра, танц, йога и движение ще се въплътим  в преживяванията на Шива и Парвати и тяхната космическа Любов като подготовка за най-женския празник, който предстои.…и разбира се, ще попеем:)
Водещи Ука и Катя Тошева.

Повече за Махашиваратри..

Древно предание твърди, че някога светът бил изправен пред пълното си разрушение. Тогава съпругата на Шива – Парвати започнала да се моли на своя мъж да спаси живите души (Дживани) и да ги съхрани през този дълъг период на тъмнина и бездействие на Вселената до новото й възраждане. Той й обещал да изпълни нейното желание, но само ако човеците го почитат така, както прави тя. Светът бил спасен и от този ден нататък нощта, в която богът на сътворението и разрушението запазил живота на хората, била наречена нощта на великия бог – „Ишвара” или Маха Шивратри и била посветена на почитането на Шива.
Сутринта преди празника, хората стават рано, изкъпват се с вода, в която са поставени семена от черен сусам, за да пречистят по този начин тялото си или се изкъпват в някоя от свещените реки, обличат нови дрехи, поставят върху челата си осветена пепел и произнасят молитви към бога на слънцето Сурия, бог Вишну и Шива, след което, носейки светена вода или такава от свещените реки, се отправят към храмовете, посветени на бога на разрушението и сътворението, за да участват в ритуала, посветен на Маха Шиваратри.
Тук се провежда специална молитва – Maha Shivaratri Pooja, правилата за изпълнението, на която се определят от древните текстове на „Shiva Purana”. На всеки три часа храмовия лингам се полива със смес от прясно мляко, кисело мляко, мед, масло, сандалова паста или с розова вода. Тази церемония се нарича „Rudrabhisheka“ и показва любовта на вярващите към бога. Всеки един елемент, използван при нея, има свое символично значение: прясното мляко показва набожността и благочестието, киселото – преуспяването и добруването, меда – сладките думи и радостта, маслото – победата, а розовата вода – пречистването.
Когато ритуалът завърши, лингама се украсява с листа от баелово дърво, които се закачат на върха му, за да охладят буйния нрав на Шива, намазва се с кумкум, поднасят се листа от бетел, представляващи земните удоволствия и плодове от хинапово дърво, символизиращи дълговечността и задоволяването на желанията. Преди всяко поднасяне се изпълнява мантрата: „Om Namah Shivaya”, звъни се със звънчета за прогонване на злите духове, използват се запалени ароматни пръчици, призоваващи изобилието и пречистващи въздуха и се изрича молитвата:
„Велики боже, аз те измивам с мляко и вода. Моля те, посипи върху мен млякото на мъдростта. Измий от мен всички грехове, направи така, че пламъкът на материалното да угасне в мен и да стана част от теб!”.
Около лингама се подреждат запалени маслени лампички, напомнящи за стремежа към познание и прогонването на мрака от светлината. Накрая символът на Шива се покрива с гирлянди от цветя.
По време на празника се извършва и Shiva Aarti, като се вярва, че тази церемония ще направи бога щастлив, в замяна той ще дари на молещите се специална благословия, която ще направи живота им щастлив и проспериращ и ще опрости натрупаните от тях грехове. Предполага се, че звуците на звънчетата, мантрите и дима на ароматните пръчици свързват вярващите с Вселената, към която те принадлежат. Целият ден и цялата нощ на Маха Шиваратри хората постят и приемат храна едва на следващата сутрин.
Ритуалът „Sivarathri Nrutham” представя космическия танц на Шива – „Anandatandava” или танцът на блаженството, който символизира петте принципа или прояви на вечната енергия – създаване, унищожаване, съхраняването, спасение и илюзия. Тази церемония се изпълнява като свещеникът носи на главата си статуя на Шива и прави с нея седем обиколки около специално направения около светилището свещен път, наречен Pradakshina Vazhi. След петата обиколка, за 10 минути вратите на светилището се отварят и посетителите в храма се тълпят да зърнат поне за миг статуята на бога. В това време тъмното светилище е огряно от светлината на хилядите запалени от хората маслени лампички с 360 или 720 фитила, символизиращи 360 дни и нощи на хиндуисткия календар и помагащи след смъртта душата да избегне ада. С лампички в ръце, поклонниците занасят светлината в своя дом и будуват през цялата нощ, отдавайки почит на бога на разрушението и сътворението, от който зависи кръговрата на Вселената. По гатовете на града на Шива – Варанаси, се пускат множество малки лодчици с цветя и запалени глинени лампички, наречени диас, посветени на мъртвите предци. Подобни лампички се поставят под дърветата и около свещения храст – тулси (босилек), като се вярва се, че ако видят тяхната светлина, рибите, птиците и насекомите ще постигнат спасение на душите си…

Comments are closed